Calon Bersatu angkat sumpah ‘baiah’ jika mahu bertanding guna lambang Pas kata pemimpin PAS

Mursyidul am PAS mengusulkan agar calon pilihan raya daripada Bersatu membuat perakuan sumpah setia atau bai’ah jika mereka bertanding atas lambang PAS pada masa akan datang.

Cadangan ini diajukan selepas dua Ahli Parlimen Bersatu yang sebelum ini bertanding atas lambang PAS

Pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) mengumumkan sokongan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Pemimpin Pas cadang calon Bersatu angkat sumpah 'baiah' jika mahu bertanding guna lambang Pas

Azizi Abu Naim (Gua Musang) dan Zahari Kechik (Jeli) merupakan dua wakil rakyat Bersatu yang bertanding di Kelantan pada pilihan raya lalu,

Dengan masing-masing memenangi kerusi masing-masing dengan majoriti 163 undi dan 12,464 undi.

Hashim Jasin yakin bahawa bai’ah boleh membantu mencegah peralihan sokongan kepada parti lawan dan menyatakan, “Kita jangka dah… kita buat bai’ah pun kerana kita nak jaga yang lompat-lompat ini, supaya kita bukan sahaja bertanggungjawab dengan bai’ah dan manusia tetapi dengan Allah.”

Beliau menyatakan bahawa PAS sebelum ini tidak mensyaratkan calon Bersatu yang ingin bertanding atas lambangnya untuk membuat bai’ah, namun situasi semasa membuatkan langkah ini diperlukan.

Hashim tidak mahu mengulas tindakan Azizi dan Zahari dari segi agama, tetapi menyatakan bahawa ia bertentangan dengan persetujuan asal. Baginya, pihak yang menang atas sokongan kepada PAS sepatutnya menunjukkan ketahanan ketika menghadapi ujian, sebagaimana yang ditunjukkan oleh wakil-wakil rakyat PAS.

Beliau berpendapat bahawa tindakan tersebut hanya akan merosakkan peluang mereka pada masa depan, dan menyatakan, “Rakyat yang diwakili dah tahu tingkah laku mereka, tak boleh kena ujian sikit.”

Selain Azizi dan Zahari, dua Ahli Parlimen Bersatu lain, iaitu Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) dan Suhaili Abdul Rahman (Labuan), juga mengisytiharkan sokongan kepada Anwar Ibrahim.

Terkini

Berita Berkaitan